Het begin

Oorspronkelijk ben ik in 1974 begonnen met fotograferen tijdens het examenreisje naar Parijs. Ik had voor die gelegenheid de camera van mijn vader - een Adox - meegenomen. Dit beviel mij zo goed dat ik besloot een eigen foto-uitrusting te kopen wat bestond uit een Pentor (= Praktica) Super TL met een Pentacon 1.8/50mm standaardobjectief en een Pallas 2.8/135mm telelens. Later is daar nog een 28mm groothoeklensje bij gekomen.


Deze Adox van mijn vader is nu onderdeel van mijn verzameling


De Pentor Super TL, mijn eerste spiegelreflex

Na een paar jaar wilde ik toch wel eens iets beters hebben en moest de Pentor Super TL het veld ruimen voor een Olympys OM-1 met een 1.8/50mm lens. Wat een verschil was dat vergeleken met de oude Pentor. De Olympus was natuurlijk veel kleiner, tijdens zijn introductie was het de kleinste spiegelreflex ter wereld. En natuurlijk was de kwaliteit veel beter. Ik heb toen nog lopen twijfelen of ik de Olympus OM-1 zou kopen of de Nikkormat FTn, maar uiteindelijk viel ik toch voor de charmes van de Olympus.
Natuurlijk moest deze nieuwe set weer worden uitgebouwd, eerst met wat lenzen en later met een tweede body. De OM-1 was een z.g. handbediende camera, d.w.z. je moest zelf het diafragma en de sluitertijd instellen. Dat vergde nog wel eens wat tijd en om nu sneller te kunnen fotograferen besloot ik tot de aankoop van een tweede body, een Olympus OM10. Dit was een camera met diafragmavoorkeuze zodat hij zelf de bijpassende sluitertijd koos. Door middel van een extra aangeschafte adapter kon ik echter ook net als bij de OM-1 dus volledig handbediend werken.


Olympus OM-1

Olympus OM10