Het analoge Nikon tijdperk

In die tijd fotografeerde ik regelmatig met een vriend van me in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Hij fotografeerde met Nikon wat een stuk groter en zwaarder was dan mijn Olympus-set. Als je dan een hele dag aan het sjouwen was geweest was het toch een stuk prettiger om een lichte foto-uitrusting te hebben en de resultaten van Olympus deden zeker niet onder voor Nikon.
Na heel wat jaren met veel voldoening met deze set te hebben gefotografeerd kwam de z.g. autofocuscamera steeds meer in zwang. Ook ik wilde wel eens overstappen op dat autofocusgebeuren en zo gebeurde het dat ik op een gegeven moment mijn hele Olympusset bij ABRO in Zaandam heb ingeruild tegen een Nikon F-601..... De gewone spiegelreflexcamera's daalden op dat moment geweldig in waarde, dus dit was zeker het moment om over te stappen op AF.
De Nikon F-601 was op dat moment een prachtige AF-reflex met een hele hoop mogelijkheden die op mijn Olympussen niet voorkwamen en in no-time werd snel uitgebreid met extra Nikon-objectieven. Ik had bij mijn Olympussen ook een paar z.g. "vreemdmerk-objectieven" maar dat was toch niet zo goed bevallen. Vandaar dat ik dan ook besloot om alleen nog maar Nikkor-lenzen aan te schaffen. Ook liep ik toen regelmatig op z.g. camerabeurzen te struinen en op een gegeven moment kwam ik daar een Nikon F-301 tegen welke ik voor een zeer scherpe prijs kon overnemen.


Nikon F-601AF

Nikon F-301

De Nikon F-301 was echter geen AF-camera, maar de Nikkor AF-lenzen die ik inmiddels had kon ik gewoon op deze camera gebruiken.
Toch was het bezit van deze camera niet van lange duur. Niet dat hij niet beviel, in tegendeel, naast de Nikon f-601 was de body zelfs met een 1000mm spiegeltele mee geweest met onze eerste vakantie naar Tenerife. Het geheel zat apart ingepakt in een tas en de veiligheidsbeambte op Schiphol keek wel wat raar op toen die tas door de scanner ging. Hij vroeg mij om ook even te komen kijken want dit had hij nog nooit meegemaakt. Je kon mooi de verschillende lensdelen van de spiegeltele zien zitten.

De MTO-1000, een 1000mm spiegeltelelens van Russisch fabrikaat. Een dergelijk objectief ging met de F-301 mee naar Tenerife

Op een gegeven moment kwam ik in een fotozaak in Rotterdam een mooie zwarte Nikon FA tegen. Deze camera was redelijk geprijsd en men wilde de F-301 graag inruilen. Dat was voor mij een prima deal aangezien ik de F-301 voor 25 gulden had gekocht en nu maar een klein bedrag hoefde bij te leggen...
De Nikon FA was een revolutionaire camera en de eerste Nikon met z.g. matrixmeting, d.w.z. dat in tegenstelling tot al mijn eerdere camera's - uitgezonderd de F-601 - in plaats van lichtmeting met nadruk op het midden de Nikon FA de lichtmeting op 5 vlakken verdeeld over het totale beeld verrichtte (matrixmeting). Gevolg hiervan is dat de lichtmeting veel secuurder verliep met minder kans op overbelichting in de (meestal) lichte luchtpartijen. Deze camera is tot op heden nog steeds zeer gewild bij analoge Nikon-gebruikers.


Nikon FA met MD-15

Niet lang daarna werd het tijd om een lang gekoesterde droom te realiseren. Ik wilde al heel lang een professionele Nikon hebben. Een mooie Nikon F2A of misschien een Nikon F3... Maar niets van dit alles, Ik kwam in de gelukkige gelegenheid om een hele mooie Nikon F4s aan te kopen, wederom bij ABRO in Zaandam.


Nikon F4s

De Nikon F4s was de eerste professionele Nikon met AF én 5-velds matrixmeting zoals dat ook al in de Nikon FA het geval was. Het mooie was dat alle Nikkor objectieven welke tot nu toe waren gemaakt op deze body pasten. Kortom, een droom van een camera waar ik dan ook erg gelukkig mee was. Deze Nikon bleef dan ook mijn standaard camera tot het moment dat ik overstapte op de digitale reflexfotografie.
In de tussentijd bleef ik wel ronsnuffelen op zoek naar leuke Nikon-body's en vond ik zowel een
Nikkormat FTn als een zwarte Nikkormat FT3. Deze camera's waren echter meer bedoeld als verzamelobject dan om er mee te gaan fotograferen.


Nikkormat FTn

Nikkormat FT3

De Nikkormat FTn was nog een Nikon met de oude (NAI) koppeling, d.w.z. dat er op de body een pal zat welke in een vorkje viel wat op de lens zat en er op deze wijze een koppeling van het diafragma van het objectief naar de camera bestond. Voorwaarde was wel dat wisseling van het objectief altijd moest plaatsvinden bij diafragma 5.6 omdat anders de pal en het vorkje niet in elkaar grepen. Ook moest na het bevestigen van een ander objectief altijd de diafragmaring van het ene uiterste naar het andere uiterste worden gedraaid (het z.g. indexeren) zodat de camera wist van welk diafragma tot welk diafragma het objectief ging. Destijds was dat voor mij één van de redenen om toen voor de Olympus OM-1 te kiezen. De Nikkormat FT3 echter was van de z.g. nieuwe generatie Nikons. Deze camera was voorzien van de nieuwe AI-koppeling waarbij het wisselen van lenzen bij diafragma 5.6 en het indexeren niet meer nodig was. Dit systeem wordt tot op heden nog steeds door Nikon toegepast. Bij de Nikkormat FT3 was d.m.v. het omklappen van een nokje op de AI-ring wel nog steeds mogelijk om de oude (NAI) objectieven te gebruiken, echter er vond dan geen lichtmeting met open diafragma plaats. Dit was overigens ook bij de Nikon F4s nog steeds mogelijk.


Hierboven een weergave van de verschillende systemen van Nikon. Door aanklikken van de foto kan meer informatie worden verkregen.

Gedurende de jaren dat ik met Nikon fotografeerde werd ook de collectie lenzen steeds meer uitgebreid. Dit betrof zowel AF- als MF-objectieven waarbij bij de AF-objectieven de nadruk kwam te liggen op zoomlenzen en bij de MF-objectieven op lenzen met vaste brandpuntsafstanden. Het gaat te ver om alle lenzen op te gaan noemen welke ik in mijn bezit heb (gehad). Derhalve op onderstaande foto's een weergave van mijn collectie van voor het digitale tijdperk.

Mijn toenmalige AF-uitrusting met als basis de Nikon F4s

Mijn toenmalige MF-uitrusting met als basis de Nikon FA